Translate

zondag 30 augustus 2015

Engeland onderzeil: Oostende

Dagverslag 
31 - 07 - 2014

Tijd:             15.30


Als je graag alleen bent leer je snel dat als je maar lang genoeg blijft lopen je vanzelf alleen bent. In Oostende bleek dat niet het geval te zijn. Twee uur lopen, twee stranden, 100 winkels en twee parken verder besluit ik te gaan zitten in het derde park wat ik tegenkom. Ik ben niet alleen maar dat is niet erg. Languit lig ik in het gras. Voor mij strekt zich een grote vijver waarin Franse jongeren aan het kanoën zijn. Het gaat niet heel best, de helft staat op de kant om op te drogen terwijl de andere helft probeert de kano's zo om te kieperen dat het water wat er in staat eruit gaat. Wel een leuk gezicht.

Om de stroom vanaf de Westerschelde mee te hebben zijn we om 8 uur 's ochtends vertrokken vanuit Breskens. Met de kust bak varen we naar het zuiden. Er staat een kleine 9 knopen wind, in combinatie met de stroom mee en twee fanatieke zeilers houden we een gemiddelde snelheid van 7,5 knopen met periodes van 9. Als ik toevallig weer even op de snelheidsmeter kijk zie ik een 9,4 knopen voorbijkomen. "PATRICK!! 9,4!!" Roep ik. Er gaat een duim omhoog vanuit de kajuit en twee seconden later wordt die gevolgd door een tevreden kijkende Patrick.

Hoog aan de wind, schuin tegen de wind in, klieven we door de golven. Aan bak strekt de kust zich steeds verder uit. We passeren Zierikzee, dat zich schilderachtig aftekent op de kustlijn. De omlijning van dit schilderij zijn de zwarte randen van verschillende flatgebouwen. Vele zouden de flatgebouwen horizon vervuiling noemen, maar ik vind dat ze wat toevoegen. Ze hebben iets "mensachtigs", of dat een goed gegeven is laat ik maar in het midden. Het heeft in elk geval wel wat. Al snel komt Oostende ook in zicht. Weer gestileerd door flatgebouwen waarvan één bijna een kwart hoger dan de rest. We hebben een mooie, snelle tocht achter de rug als we om 12 uur 's middags aankomen in de haven van Oostende.

Straten van Oostende - Bron Google
Het is hier anders dan ik gewend ben. De straten van Oostende zijn behoorlijk druk. Verschillende nationaliteiten wisselen elkaar met een hoog tempo af. Eerst begroet je een Duitser, dan twee Franse meisjes, vervolgens opeens een Nederlanders gezin met twee blonde kinderen, nog een Duitser en de volgende is weer een Engelsman. En we sluiten af met een Belg. Naast de haven is een lange boulevard met volle terrassen en volle stranden. Het bruist en het leeft. Overal is verse vis te koop. Onze haven ligt precies naast de visafslag. Kleine vissersbootjes, en dan bedoel ik echt klein, rond de 8 meter, komen hier de hele dag binnen met vers gevangen vis. De vrouwen staan op de markt van de visafslag, nemen de vis in, halen snel de ingewanden eruit, leggen ze tussen het ijs in de verkoop bakken en voordat er twee uur verstreken zijn is dezelfde vis verkocht. Geweldig!

Standbeeld Oostende - Bron Google

Na de gebruikelijke aankomst borrel en een flesje rosé meld ik ons aan bij de havenmeester. Patrick gaat voor de hangmat en vanavond eten we pasta á la Thijs. Maar eerst even de benen strekken en kijken waar alle wegen uitkomen hier in Oostende. Uiteindelijk blijken de wegen in elk geval niet naar een rustig plekje te lopen. Winkelstraten met tussendoor een woonwijk wisselen elkaar af, nog meer terrassen en braderieën. Op de boulevard staan verschillende kunstwerken. Eén daarvan is het standbeeld op de foto rechts. Voor mij als zeiler heeft dit beeld iets speciaals. Aan de ene kant, trots en hoog, de zeeman die uitkijkt naar waar hij het liefst is, de zee. Aan de andere kant de laagstaande zeeman die treurt om de verliezen, zijn hoofd naar beneden. Na alles in me op te hebben genomen eindig ik languit op het gras en aanschouw de klunzigen kanoërs.



Kunstwerken Oostende - Bron Google
Later op de dag blijken onze buren aan bak en stuurboord elkaar te kennen van eerdere zeilreizen. We winnen wat informatie in over mooie plekken in Engeland, want ervaringen van mensen zijn altijd beter dan gewoon klakkeloos de pilot volgen. Voor de niet zeilers; een pilot is een boek waar in principe alle belangrijke informatie instaat over het vaarwater waar je je bevindt. We krijgen het advies om niet altijd de eerste de beste haven binnen te lopen maar eerder te zoeken naar kleine drijvende steigertjes die te vinden zijn in de getijden rivieren aan de kust van Engeland. Deze plekjes zijn vaak goedkoper en het is avontuurlijker. Het zonnetje schijnt ondertussen lekker door en het gesprek dwaalt af naar andere onderwerpen. Zo komen we zonder moeite de dag door in Oostende.



Standbeeld Oostende - Bron Google


Klik hier voor het vorige dagverslag.
Klik hier voor het volgende dagverslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten